Nusidėvėjimas

Pradėkime nuo svarbiausio: akivaizdu, kad negalite nustatyti, ką padangos jums nori pasakyti, jeigu jas tikrinate retai. Pirmiausia, tikrinkite padangų slėgį bent karą per mėnesį. Esant įprastoms važiavimo sąlygoms, padangos kas mėnesį netenka apie vienos atmosferos. Pastangos atsipirks, nes jeigu padangų slėgis bus tinkamas, tuomet ir degalų sąnaudos bus optimalios. Tiesa, apžiūrėti padangas neužtenka – pirštais patikrinkite ar protektorius tolygus, liečiant pažeidimus lengviau pastebėti nei žiūrint.

Jūsų stropumas padės aptikti problemą dar prieš susidėvint padangai. Svarbu prisiminti, kad padangos yra vienintelis automobilio elementas, besiliečiantis su keliu, tad jos itin reikšmingos mašinos saugumui.

Taigi, ką padangos nusidėvėjimas jums gali pasakyti? Pažvelkime, kokie dažniausiai aptinkami netipiniai padangos dėvėjimosi variantai.

 

Nusitrynęs protektoriaus centras

Kaip tai atrodo? Padanga dėvisi tik centrinėje protektoriaus dalyje

Diagnozė: tokia padanga buvo per daug pripūsta, todėl tik centrinė protektoriaus dalis liečiasi su keliu. Dėl šios priežasties nukenčia sukibimas su keliu.

Išsiaiškinkite, koks turi būti teisingas padangų slėgis. Prieš pradėdami važiuoti, kol padangos dar neįkaitusios, pasinaudokite manometru ir patikrinkite padangų slėgį. Kai kas teigia, kad turėtumėte per daug pripūsti padangas, kad pagerėtų pasipriešinimas riedėjimui ir taip būtų pagerintas degalų sunaudojimas. Vis dėlto tai yra kvaila. Galbūt ir sumokėsite mažiau už degalus, vis dėlto netolygiai nusidėvėjusios padangos jums kainuos brangiau.

Jeigu slėgis yra tinkamas, bet padangų protektoriaus centras vis tiek dyla sparčiau, reiktų patikrinti, ar tinkamas ratų suvedimas.

Įtrūkimai ir išsipūtimai

Kaip tai atrodo? Vaizdas dažniausiai kalba už save – padangų guma sutrūkinėjusi.

Diagnozė: Tokie simptomai dažniausiai atsiranda įlėkus į duobę ar kliudžius bortelį. Nepakankamas ar per didelis pripūtimas padidina riziką sugadinti padangas.

Dideli įtrūkimai padangos šonuose ties susijungimu su ratlankiu greičiausiai atsirado dėl patirto smūgio arba dėl chroniško nepripūtimo. O mažesnių, bet daugybinių įtrūkimų atsiradimas padangos protektoriuje rodo, kad jų priežastis – amžius.

Mažas guzelis rodo, kad neseniai padangą sutrenkėte. Gali būti, kad didesnių požymių nepamatysite artimiausias savaites ar mėnesius. Vis dėlto ant padangos atsiradus įtrūkimų ar guzų, iškart pradėkite galvoti kaip pasikeisti padangas. Laikui bėgant šie maži defektai neišvengiamai taps rimtomis problemomis.

„Apkramtytas“ protektorius

Kaip tai atrodo? Protektoriaus raštas tampa netolygiai nusidėvėjęs, tarsi būtų „apkramtytas“.

Diagnozė: Tai nutinka, kai nusidėvėję pakabos komponentai priverčia padangą netolygiai šokinėti, kartais net itin stipriai. Tai ypač dažnai nutinka dėl prastos būklės amortizatorių, vis dėlto kaltininku gali būti bet kuri važiuoklės detalė.

Vis dėlto būkite atsargūs patys nustatinėdami diagnozę. Net ir patyrę meistrai kartais kartais klysta matydami taip „apkramtytas“ padangas. Galimas ir kitas variantas – dėl to gali būti kalti ir nesubalansuoti ratai.

Įstrižas nusidėvėjimas

Kaip tai atrodo? Protektoriaus nusidėvėjimas įstriža kryptimi

Diagnozė: Tai dažna bėda, matoma priekiniais ratais varomų automobilių galinėse padangose. Viena iš to priežasčių – netinkamas ratų suvedimas. Taip pat tam įtakos gali turėti ir blogai pasirinkti padangų rotacijos intervalai. Trečia priežastis – jeigu bagažinėje dažnai vežiojate sunkius daiktus, tai gali pakeisti ratų geometriją ir nulemti įstrižą padangų protektoriaus nusidėvėjimą.

Išorinių pusių dėvėjimasis

Kaip tai atrodo? Vidinė ir išorinė padangos pusės dėvisi, o vidurys – ne.

Diagnozė: Šis požymis išduoda, kad padangos slėgis yra nepakankamas. Per mažai pripūstos padangos dėvintis ir kaistant gali net sukelti gaisrą. Be to, jei slėgis nepakankamas, tokia padanga negali sugerti smūgio, jei įlėksite į duobę ar kliudysite bortelį, tad tokiu atveju rizikuojate pakabos gedimais.

Kaip to išvengti? Dar vienas priminimas reguliariai tikrinti padangų slėgį. Taip pat nepatariama aklai pasitikėti automatinėmis padangų slėgio tikrinimo sistemomis – jos siunčia pavojaus signalą tik tada, kai slėgis krenta drastiškai, o tada jau gali būti per vėlu ką nors pakeisti.

Kryptinis nusidėvėjimas

Kaip tai atrodo? Netolygiai nusidėvėjusios protektoriaus briaunos susiformuoja kaip nuožulnus paviršius, einantis įkypai padangos į šoną. Žemesni paviršiai yra nuzulinti, o aukštesni – aštriais kraštais. Jeigu nepavyksta to įžiūrėti, geriausia įsitikinti liečiant.

Diagnozė: Dažniausiai tokios problemos priežastis yra netinkamas ratų suvedimas. Jeigu suvedimas geras, tuomet susidėvėjusi įvorė gali nulemti blogą pakabos darbą. Taip pat verta patikrinti pusašio guolių ir rato guolių būklę.

Nusidėvėjimas atskirose vietose

Kaip tai atrodo? Viena vieta nusidėvėjusi labiau nei visos kitos.

Diagnozė: Tokios dėmės atsiranda tuomet, kai automobilis slysta, pavyzdžiui, vairuotojui pamačius netikėtą kliūtį kelyje ir staigiai nuspaudus stabdžius. Automobiliai, neturintys ABS sistemos, tokiose situacijose gali labiau sugadinti padangas.

Tokia bėda gali atsirasti ir tuomet, jeigu automobilis yra paliekamas ilgesniam laikui, padangos išsileidžia ir yra deformuojamos mašinos svorio. Tokiu atveju atsiranda ne plika dėmė, o protektorius yra nevienodos formos.

Dantytas paviršius

Kaip tai atrodo? Tai panašu į aprašytą kryptinį nusidėvėjimą, skirtumas tas, kad nusidėvėjimas eina ne į šoną, o per visą padangą. Tai pasireiškia tuo, kad vienas padangos kraštas gali būti tarsi dantytas, o kitas – normalus.

Diagnozė: Tai gana dažnas atvejis ir jis rodo, kad padangų rotacijos intervalai buvo pasirinkti netinkamai. Tam įtakos gali turėti ir susidėvėjusios pakabos detalės arba blogas ratų suvedimas.

Vienos pusės dėvėjimasis

Kaip tai atrodo? Viena padangos pusė dėvisi greičiau nei kita.

Diagnozė: Netinkamas ratų išvirtimas nulemia tai, kad vienai padangos pusei tenka per didelis krūvis. Ratų specialistai išspręs šią problemą greitai. Vis dėlto priežasčių gali būti ir daugiau: pernelyg didelis automobilio apkrovimas, remonto reikalaujanti pakaba, netinkamas ratų suvedimas.

Pasirodę nusidėvėjimo indikatoriai

Kaip tai atrodo? Protektoriaus rašte atsiradę sujungimai. Jie įtaisyti taip, kad neturėtų kontakto su keliu.

Diagnozė: Kai padangos protektorius nusidėvi taip, kad išlenda indikatoriai, akivaizdu, kad tokių padangų gyvenimas baigtas. Vis dėlto geriau nelaukti, kol tai įvyks ir laiku pasikeisti padangas.

Primename, kad Lietuvoje minimalus vasarinių padangų protektoriaus gylis yra 1,6 mm.